Autonóm robotok lépnek a műtőasztal mellé

Bár évről évre ügyesebbek a robotsebészek, vajon hajlandók lennénk az életünk árán is bízni bennük?

Egyre többen választják a vezető nélküli autókat – már 10 millió fizetett útnál tart a Waymo.
A szerző a Makronóm elemzője.
A Waymo, a Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó önvezető taxiszolgáltatás az elmúlt hónapokban látványos növekedést produkált Kaliforniában – ezt immár hivatalos állami adatok is megerősítik. A legfrissebb statisztikák szerint a cég fizetős, sofőr nélküli útjai rekordsebességgel szaporodnak.
Szinte elképesztő, hogy milyen gyorsan lepték el az utcákat ezek a vezető nélküli autók: 2023 végén a Waymo meghaladta az egymillió fizetett utazást, tavaly év végére pedig elérte az ötmilliót. Bár az idei évnek még a felénél sem tartunk, máris túllépte a 10 milliót. Ezzel a tempóval
a Waymo jó úton halad afelé, hogy az év végére ismét megduplázza az utazások számát, és túllépje a 20 millió teljesen autonóm vezetős fuvart.
A vállalat ezzel nem csupán lépéselőnybe került – kezd nagyon is elszakadni a mezőnytől. Új városokban terjeszkednek, de a meglévő piacokon is gyorsan megszokottá vált a jelenlétük. A legfrissebb negyedéves adatok szerint Kaliforniában januárban és februárban 2, márciusban pedig már 27 százalékkal többen választották ezt a fajta taxiszolgáltatást. Ez az első alkalom, hogy egy lassabb időszak után hirtelen gyorsult fel a növekedés – ami egyértelműen fordulópontot jelez.
A robotautók már nem újdonságok – egyes városokban teljesen normálisnak számítanak. Ahogy az lenni szokott, az új találmányokat először csak a „bátrabbak” próbálják ki, majd fokozatosan, aztán hirtelen szinte mindenki elfogadja azokat. Dmitri Dolgov, a Waymo társigazgatója a Google fejlesztői konferenciáján így fogalmazott:
Ezt nevezzük exponenciális növekedésnek.”
Egyelőre csak néhány városban működik a szolgáltatás – Phoenixben, Los Angelesben és San Franciscóban –, de a terjeszkedés tempója alapján egyértelmű, hogy nem állnak meg itt. A verseny tehát javában zajlik hamarosan a Tesla is bemutatja a régóta ígért robottaxi-szolgáltatását, amelyet Austinban terveznek elindítani. Bár a Waymo előnnyel indult, egyelőre nem nyereséges, mivel milliárdokat költött a technológia megvalósítására. Musk ezzel szemben egy olcsóbb megoldásban bízik: az ő Teslája csak kamerákat és mesterséges intelligenciát használ, míg a Waymo nagy felbontású térképekkel, radarokkal, lidarokkal és emberi visszacsatolással is dolgozik – márpedig ez költségesebb.
A Waymo részéről azonban kiemelték, hogy
számukra a biztonság többet ér a pénznél.
A technológia iránti bizalom persze kulcskérdés – különösen egy olyan közlekedési forma esetében, amely naponta szállít embereket vezető nélkül. A The Wall Street Journal egyik riportere ki is próbálta, és elsőre „kísértetiesnek” találta, hogy utasként figyelte a stoptáblákat, az emelkedőket és a lejtőket, mintha ő vezetne. A robotsofőrök azonban óvatosak és udvariasak voltak, ami segíti az irántuk való bizalom kiépítését.
Másnap, amikor újra utaznia kellett, már nem is volt kérdés, hogy mit választ, hiszen a várakozási idő és az árak is hasonlók a sofőrös autókhoz viszonyítva.
A Waymo 2023-ban még csak korlátozottan kínálta a szolgáltatását San Franciscóban, tavaly azonban már mindenki számára elérhetővé vált, és fokozatosan hódította meg a várost. Ugyan az Uber és a Lyft továbbra is némileg olcsóbb, de mivel a Waymo nem létező „sofőreinek” nem kell borravalót adni, az árak összevethetők. A flotta már több mint 600 autóból áll, így csökkent a várakozási idő és a szolgáltatási terület is bővült – beleértve a Szilícium-völgyet.
A fő gond inkább az, hogy a Waymo még nem mindenhol elérhető. Bár feltérképezték a San Franciscó-i repülőteret, még nem jár oda autójuk, pedig Phoenixben már működik a reptéri fuvarozás. A vállalat autói eddig több mint 50 millió sofőr nélküli mérföldet tettek meg, az ügyfelek bizalma pedig egyre növekszik – igaz, egyetlen komoly baleset is megtörheti ezt.
A versenytársak többsége már kiszállt: az Uber, a Lyft és a General Motors leállította az ilyesfajta fejlesztéseit.
Az Amazon tulajdonában álló Zoox még működik, de a Waymo igazi riválisa most már csak a Tesla lehet.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: Waymo
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.