Már nincs is olyan messze, hogy robotaxival utazzunk

2025. június 06. 09:06

Egyre többen választják a vezető nélküli autókat – már 10 millió fizetett útnál tart a Waymo.

2025. június 06. 09:06
null

A szerző a Makronóm elemzője.

A Waymo, a Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó önvezető taxiszolgáltatás az elmúlt hónapokban látványos növekedést produkált Kaliforniában – ezt immár hivatalos állami adatok is megerősítik. A legfrissebb statisztikák szerint a cég fizetős, sofőr nélküli útjai rekordsebességgel szaporodnak. 

Szinte elképesztő, hogy milyen gyorsan lepték el az utcákat ezek a vezető nélküli autók: 2023 végén a Waymo meghaladta az egymillió fizetett utazást, tavaly év végére pedig elérte az ötmilliót. Bár az idei évnek még a felénél sem tartunk, máris túllépte a 10 milliót. Ezzel a tempóval  

a Waymo jó úton halad afelé, hogy az év végére ismét megduplázza az utazások számát, és túllépje a 20 millió teljesen autonóm vezetős fuvart. 

A vállalat ezzel nem csupán lépéselőnybe került – kezd nagyon is elszakadni a mezőnytől. Új városokban terjeszkednek, de a meglévő piacokon is gyorsan megszokottá vált a jelenlétük. A legfrissebb negyedéves adatok szerint Kaliforniában januárban és februárban 2, márciusban pedig már 27 százalékkal többen választották ezt a fajta taxiszolgáltatást. Ez az első alkalom, hogy egy lassabb időszak után hirtelen gyorsult fel a növekedés – ami egyértelműen fordulópontot jelez. 

A robotautók már nem újdonságok – egyes városokban teljesen normálisnak számítanak. Ahogy az lenni szokott, az új találmányokat először csak a „bátrabbak” próbálják ki, majd fokozatosan, aztán hirtelen szinte mindenki elfogadja azokat. Dmitri Dolgov, a Waymo társigazgatója a Google fejlesztői konferenciáján így fogalmazott:  

Ezt nevezzük exponenciális növekedésnek.” 

A jövő már megérkezett – csak még nem mindenhová 

Egyelőre csak néhány városban működik a szolgáltatás – Phoenixben, Los Angelesben és San Franciscóban –, de a terjeszkedés tempója alapján egyértelmű, hogy nem állnak meg itt. A verseny tehát javában zajlik hamarosan a Tesla is bemutatja a régóta ígért robottaxi-szolgáltatását, amelyet Austinban terveznek elindítani. Bár a Waymo előnnyel indult, egyelőre nem nyereséges, mivel milliárdokat költött a technológia megvalósítására. Musk ezzel szemben egy olcsóbb megoldásban bízik: az ő Teslája csak kamerákat és mesterséges intelligenciát használ, míg a Waymo nagy felbontású térképekkel, radarokkal, lidarokkal és emberi visszacsatolással is dolgozik – márpedig ez költségesebb. 

A Waymo részéről azonban kiemelték, hogy  

számukra a biztonság többet ér a pénznél. 

Vezető nélkül a bizalom felé 

A technológia iránti bizalom persze kulcskérdés – különösen egy olyan közlekedési forma esetében, amely naponta szállít embereket vezető nélkül. A The Wall Street Journal egyik riportere ki is próbálta, és elsőre „kísértetiesnek” találta, hogy utasként figyelte a stoptáblákat, az emelkedőket és a lejtőket, mintha ő vezetne. A robotsofőrök azonban óvatosak és udvariasak voltak, ami segíti az irántuk való bizalom kiépítését.  

Másnap, amikor újra utaznia kellett, már nem is volt kérdés, hogy mit választ, hiszen a várakozási idő és az árak is hasonlók a sofőrös autókhoz viszonyítva. 

A siker titka 

A Waymo 2023-ban még csak korlátozottan kínálta a szolgáltatását San Franciscóban, tavaly azonban már mindenki számára elérhetővé vált, és fokozatosan hódította meg a várost. Ugyan az Uber és a Lyft továbbra is némileg olcsóbb, de mivel a Waymo nem létező „sofőreinek” nem kell borravalót adni, az árak összevethetők. A flotta már több mint 600 autóból áll, így csökkent a várakozási idő és a szolgáltatási terület is bővült – beleértve a Szilícium-völgyet. 

A fő gond inkább az, hogy a Waymo még nem mindenhol elérhető. Bár feltérképezték a San Franciscó-i repülőteret, még nem jár oda autójuk, pedig Phoenixben már működik a reptéri fuvarozás. A vállalat autói eddig több mint 50 millió sofőr nélküli mérföldet tettek meg, az ügyfelek bizalma pedig egyre növekszik – igaz, egyetlen komoly baleset is megtörheti ezt. 

A versenytársak többsége már kiszállt: az Uber, a Lyft és a General Motors leállította az ilyesfajta fejlesztéseit.  

Az Amazon tulajdonában álló Zoox még működik, de a Waymo igazi riválisa most már csak a Tesla lehet. 

Kapcsolódó:

Címlapfotó: Waymo

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

 

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
survivor
2025. június 06. 11:24
Leskelődő I , robo. (Asimov)
survivor
2025. június 06. 11:23
Csak a magfúziós atomreaktor van mindig 50 évre....
kobi40
2025. június 06. 10:24
Ha Harácsonyék projektje, akkor külön sávot kap? Vitézy is imádja a sávrablásokat.
kobi40
2025. június 06. 10:22
Mi az a “robot axi”?! Talán robot taxi, nem?!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!